Prawa konsumenta w prawie angielskim


1. Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Prawo angielskie; dokładniej Distance Selling Regulations przewiduje 7-dniowy okres na odstąpienie od umowy zawartej na odległość tzw.: cool-off period.
Poszczególne sklepy mogą wydłużyć ten termin, dodając do niego swoje warunki przy czym:
-termin 7-dniowy na odesłanie towaru liczony od momentu jego otrzymania jest bezwzględnie wiążący dla sklepu internetowego.
Aby zilustrować przypadek posłużę się terminami brytyjskiego sklepu: Bravissimo
Sklep ten wprowadza termin 28 dniowy na odesłanie towaru pod warunkiem jednak, że najpóźniej tego 28 dni towar musi znaleźć się w siedzibie nadawcy.
Odesłaliśmy towar 5-dnia po otrzymaniu towaru, jednak z powodu strajków poczty doszedł on dopiero w ciągu 30 dni.
W takim przypadku odstąpienie od umowy jest skuteczne bo odesłaliśmy towar w ciągu siedmiu dni gwarantowanych przez brytyjskie prawo. Ważne w tym przypadku jest jednak to, żeby mieć dowód nadania jak również uprawdopodobnioną datę otrzymania przesyłki.
Jeżeli jeden odesłaliśmy towar 8 dnia od otrzymania i on nie doszedł to odstąpienie od umowy nie jest skuteczne.

Chciałabym tutaj podkreślić, że jeżeli sklep wydłuża termin zwrotu to ten termin jest dla nas wiążący z wyjątkiem podanym powyżej.

O odstąpieniu/wymianie należy sklep powiadomić w dowolnej ale skutecznej formie: może być to e-mail, list, list dołączony do paczki.
Co ważne: ustawa brytyjska nie przewiduje jakichkolwiek wyjątków innych niż w ustawie polskiej od odstąpienia od umowy, oznacza to, że można zwracać: majtki, kostiumy kąpielowe.

2. Termin realizacji zamówienia

Obowiązują takie same terminy jak w prawie polskim tzn. okres ten wynosi 30 dni

3. Zwrot zapłaconych środków

Prawo brytyjskie przewiduje termin 30-dniowy na zwrot pieniędzy za zwrócony towar